Rapport från Älgjakten

Tre älgjaktsdagar har gått.
Jag har inte sett en enda levande älg, men två döda och fem skalade kroppar i slakthuset.

I Onsdags fick vi pass elva som vi ej fann så vi tog hjälp utav jaktledaren som inte heller fann passet. Vi satte hos istället på pass tio. Jaktledaren berättade sedan dagen efter att han sett färska björnspår 100 meter från vårat pass. TUUUR att han sa de dagen efter annars hade min första älgjaktsdag i mitt liv varit förstört av RÄDSLA!

Mina första minuter på älgjakten blev spännande. Hunden fann ett spår, strax efter att han bajsat på vårt pass. Spåret ledde till en älg som den genast ställde sig och skällde på. Tyvärr valde älgen fel riktning, dvs inte mot vårat pass.

Onsdagens fångst blev två stora kor och en kalv.

När onsdagens jakt var avslutat skulle djuren till slakthuset. Nu var de dags att pälsa av och förbereda för slakten.
Ett facinerande arbete. Jag fick hjälpa till och hålla i ben så de skulle bli lättare att pälsa av.
Känslan av att skära i ett djur som för bara ngr timmar sen sprang fullt frisk i skogen var både spännande och lite läskigt.

Torsdagen blev en kort dag, nästan inga djur i skogen. Så jakten avslutades så att vi kunde fara hem till älvdalen i rimlig tid. SKÖNT! Vi passade på att äta taco och pizzabuffe som smakade väldigt gott.

Fredagen började som de två andra dagarna. Vi letade rätt på passet, gjorde upp en eld. Kokade kaffe över elden och tog en varsin smörgås. Så himla mysigt och sitta vid elden som sprakar. Dricka nykokt kaffe. Vid lunch tid togs korven fram och det är allt ngt speciellt med att äta grillad korv.

Fredagens jaktlycka ledde till en ko. Men som de andra två tidigare dagarna så fick inte jag se ngn levande älg och marina fick inte heller skjuta ngn.

En utav jägarna som hade hund rapporterade i radion att hunden blivit rädd för ngt och trodde det var björn. Efter ngr tysta minuter kom de fram att hunden stod och skällde på en sten som såg otäck ut :) Det är inte lätt att vara unghund och se skillnad på allt :)

Idag lördag kommer slaktarn och köttet ska delas. De ska bli spännande och se även den processen.

Har fått rapport hemifrån. Ella uppfostrar hundarna genom att slå till deras nosa (tur att jag klippte hennes klor innan hon fick komma dit) hon har bitit sönder sladden till min brors headset, på två ställen. Bror är jätte arg och mamma bara skrattar.
vårat pass från i onsdags. Näsfjället sticker upp i bakgrunden.

Torsdagen älgpass, denna dag fick vi en STOR eld :). Vid detta ögonblick är jägaren riktigt engagerad :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0